A vállalkozásindítás 7+1 legfontosabb alapelve – 2̶3̶9̶0̶f̶t̶ i͟n͟g͟y͟e͟n͟Letöltés

Piackutatás: A legjobb módszerek és a folyamat (10-lépésben)

A piackutatás a vállalkozás indítás alapfeltétele.

Ha nincs piackutatásod – nem állsz készen egy vállalkozás elindítására.

Pont.

De ne aggódj!

Ebben a cikkben mindent megtudhatsz:

  • Mi is pontosan a piackutatás fogalma?
  • Melyek a piackutatás módszerei?
  • Hogyan néz ki a piackutatás folyamata?

Az elmélettől kezdve a teljes, átfogó gyakorlatig — lépésről-lépésre.

(saját példán bemutatva) 🙂

Mielőtt belekezdenénk:

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).

Piackutatás fogalma

A piackutatás (angolul market research) egy üzleti módszer, amely során kvantitatív és kvalitatív adatokra támaszkodva, primer és szekunder forrásokból adatot gyűjtünk a piacról, hogy aztán ezek alapján a legjobb döntéseket tudjuk meghozni.

A marketingkutatás (marketing research) ugyanez – csak kimondottan a marketingre terjed ki (pl.: branding).

Leegyszerűsítve?

A piackutatás nem más, mint adatgyűjtés. 

Amit pedig kapsz:

Információ.

Már azelőtt, hogy elkezdted volna a saját vállalkozásodat.

Miért fontos ez?

Az adat a világ legértékesebb erőforrása – megelőzve az olajt.

Nézd csak, melyek a legértékesebb brandek jelenleg a világon:

brand jelentése

Információs technológiai cégek – nem olajcégek.

De miért jó ez neked?

Az információ segítségével elkerülheted az érzelmi alapú döntéseket, és csak a bizonyított, objektív tényekre támaszkodhatsz.

Már azelőtt rengeteg adatot kaphatsz, mielőtt “leraktad volna az első alapkövet”:

…és a listát folytathatnánk.

De ami a legfontosabb:

Információt kapsz róla, hogy vajon van-e kereslet a termékedre/szolgáltatásodra.

Kereslet + Kínálat = Sikeres vállalkozás

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).

Piackutatás módszerei

Mindössze 2 módszert érdemes ismerned:

  • Primer és szekunder kutatás
  • Kvantitatív és kvalitatív kutatás

Ne aggódj, a piackutatás folyamatánál mindre mutatunk példát is!

1. Primer és szekunder kutatás

Primer kutatás

Elsődleges forrásból származó információk gyűjtése (primer = elsődleges), tehát saját magunk által gyűjtött adatok.

Például:

  • Saját látogatottsági adatok
  • A marketing és értékesítés hatékonysága
  • A vállalkozásunk bevétele

Jóval megbízhatóbb és hitelesebb, mint a szekunder kutatás – cserébe viszont jóval pénz- és időigényesebb.

Szekunder kutatás

Másodlagos forrásból származó információk gyűjtése (szekunder = másodlagos), tehát mások által már összegyűjtött adatok.

Például:

  • Iparági felmérések
  • Piaci kutatások
  • Statisztikai hivatalok által közzétett adatok

Sajnos kevésbé megbízhatóak és személyreszabottak, mint a primer kutatás – cserébe viszont kevésbé pénz- és időigényesek.

A primer és szekunder kutatás az adat forrása szerint osztályoz.

A kvantitatív és kvalitatív piackutatási módszer viszont az adat minősége szerint. 

2. Kvantitatív és kvalitatív kutatás

Kvantitatív kutatás

Ez a piackutatási módszer a számokkal kimutatható adatokat gyűjti és elemzi (kvantitatív = mennyiségi).

Például:

  • Átkattintási arány (CTR)
  • Konverzió
  • Bevétel

Kvalitatív kutatás

Ez a piackutatási módszer a számokkal nem kimutatható adatok gyűjti és elemzi (kvalitatív = minőségi).

Például:

  • Vélemények
  • Kérdőívek
  • Visszajelzések

Ennyit az elméletről 🙂

Nézzük meg, hogy pontosan hogyan is néz ki a piackutatás folyamata?

Piackutatás folyamata

Hogyan gyűjthető adat?

  • Feedback (visszajelzés, vélemények)
  • Experimenting (kísérletezés, tesztelés)
  • Observation (megfigyelés)

A visszajelzések során kvalitatív adatokat kapunk a célközönségünktől.

A tesztelések során kipróbáljuk, hogy vajon miként tudna egy konkrét dolog jobban működni.

A megfigyelés során pedig a piacon már jól működő módszerekből inspirálódunk – vagy saját adatokból.

Ezek alapján lássuk a legjobb konkrét piackutatási módszereket.

1. rész a 2-ből: Kvantitatív adatok

1. Konkurenciaelemzés

Ha vállalkozást indítasz, ez az első, amit meg kell nézned.

  • Van-e más cég a piacon
  • Hány konkurens van a piacon
  • Milyen erős a piaci pozíciójuk
  • Miben tudnál mást/jobbat/értékesebbet adni, mint ők
  • Hogyan szerzik az ügyfeleiket

Ne bosszankodj amiatt, ha vannak konkurensek. Akkor van baj, ha nem találsz:

  • Vagy teljesen új vállalkozás ötletet fedeztél fel – amit még előtted senki (kicsi az esélye)
  • Vagy nincs kereslet az általad megálmodott ötletre, ezért nincs kínálat sem (nagy az esélye)

Az első, és talán legjobb konkurenciaelemzési módszer a reverse-engineering (visszamodellezés).

Ez a konkurens cégek kielemzését jelenti a legapróbb részletekig, majd egyben megvizsgálni a teljes összképet.

Ide tartozik:

  • Az összes konkurens property kielemzése (pl.: weboldal, termék, szolgáltatás)
  • Az összes látható kommunikációs csatorna kielemzése (pl.: közösségi média jelenlét)
  • A konkurens teljes üzleti stratégiájának kielemzése (pl.: üzleti modell, értékesítési tölcsér, stb.)

A reverse-engineering brutálisan hatékony – nem hiába sorolom a legfontosabb vállalkozásindítási alapelvek között.

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).

Visszamodellezhetsz mindent, amit látsz – de mi a helyzet azzal, amit nem látsz?

Itt lép életbe a 2. módszer.

2. Látogató forgalom

Ez a piackutatási módszer egy weboldal teljes látogatóforgalmát fejti vissza – és még sokkal többet is tud!

A legelső, amit használnod kell: Similarweb.

Ha megvizsgáljuk az előző cégem online teljesítményét, ez az oldal pontosan megmutatja:

  • mekkora látogatóforgalma van (közel 200.000 havonta),
  • ez hányadik legnépszerűbb a saját iparágában világszerte (551),
  • de a forgalom időszakos alakulását, szezonalitását is:
piacelemzés

De ami még fontosabb:

Megmutatja, hogy pontosan milyen forrásokból érkezik ez a látogatóforgalom az oldalra.

piackutatás fogalma

6 kategória van:

  • Direct (direkt forgalom – amikor valaki közvetlenül a weboldalra látogat)
  • Referrals (ajánlások – más oldalakról érkező forgalom)
  • Search (keresések – a Google-ből érkező SEO forgalom)
  • Social (közösségi média – valamely közösségi oldalról érkeznek (pl.: Facebook, Instagram)
  • Mail (emailből érkező forgalom)
  • Display (reklámból érkező forgalom)

Egyből láthatod, hogy a cég fókusza a keresőoptimalizáláson van.

Bár a Similarweb-nél jobb eszköz jelenleg nincs a piacon, de azért léteznek mások is.

Ez a cikk átfogó képet ad – de nem megy bele a részletekbe!
Szerezz exkluzív hozzáférést emailen, ahol az üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk!

Ez után a konkrét konkurensek mellett érdemes megvizsgálni generálisan is a piacot a következő módszerrel.

3. Keresési forgalom

A piackutatás során az egyik leghitelesebb forrás a keresési forgalom.

Az internetes keresőket ugyanis az emberek teljes őszinteséggel használják, hiszen nem gondolják, hogy figyelik őket (mint például egy fókuszcsoportos piackutatáson).  

Nem csak termékekre, hanem a konkurensekre folytatott kereséseket is meg lehet találni.

Ehhez a legnépszerűbb ingyenes eszköz: Google Keyword Planner.

Kereshetsz kulcsszavakra is:

piackutatás módszerei

De akár egyes oldalakra is:

piackutatás folyamata

A pontos keresési mennyiségek helyett viszont csak nagyságrendileg fogod látni az eredményeket.

A pontos eredményekhez egy kicsit mélyebbre kell ásni:

Ez a cikk átfogó képet ad – de nem megy bele a részletekbe!
Szerezz exkluzív hozzáférést emailen, ahol az üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk!

4. Trendek, aktualitások, szezonalitás

Amikor egy új vállalkozást, terméket, szolgáltatást vagy projektet indítunk, a szezonalitás és a trend felfutása rengeteg dolgot befolyásol: 

…tehát lényegében a teljes stratégiát, azaz mindent, amit csinálsz.

De vajon honnan tudhatod, hogy egy termékre növekszik a kereslet vagy éppen csökken – illetve hogy az év X szakaszában mekkora ez a kereslet?

A válasz: Google Trends.

Segítségével megtudhatod, hogy:

  • Felszálló vagy leszálló ágban van az adott trend
  • Mikor van a szezonja?
  • Mikor van az évben a mélypont és a csúcspont?
  • Hol keresnek az adott kifejezésre a legtöbben geográfiailag?
  • Milyen hasonló kifejezésekre és témákra keresnek még?

Példaként nézzük meg ismét a korábbi vállalkozásom:

marketingkutatás

Látható, hogy a kert április végén a legfelkapottabb, és Karácsony körül a legelhanyagoltabb. Logikus.

Ami viszont már érdekesebb, az a “webáruház” keresések:

primer és szekunder kutatás

Látható, hogy a webshopokra legfőképpen Black Friday idején keresnek, és a legtöbben ilyenkor szerzik be a karácsonyi ajándékokat is, hiszen ez után rohamosan csökken a keresések száma, és összességében alig érik el az októberi szintet. 

Tehát ha webshop ötletet keresel, tudd, hogy jó eséllyel az ősz lesz a legfontosabb időszakod (kivéve, ha más az iparágad szezonalitása, mint például a kerteké).

Az is megfigyelhető, hogy a webshopok a 2000-es évek végén robbantak be igazán hazánkban, azóta pedig már megszokottá váltak és egyre több embernél alakul ki a preferencia (tehát már nem általános webshopokra keres, hanem konkrét termékekre vagy webshop márkákra).

5. Bevételi adatok

Kevesen tudják, de a konkurencia elemzést olyan mélységekig meg tudod csinálni, hogy egyenesen a versenytárs zsebében is kutathatsz.

Rengeteg olyan hivatalos oldal van, ami megmutatja egy adott vállalkozó vagy vállalkozás bevételét, legyen az:

  • KATA-s egyéni vállalkozó
  • Cég (pl.: Kft.)

Az egyéni vállalkozók nyilvántartását itt találod:

https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/

A cégek éves bevételi beszámolóit pedig itt:

https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap

6. Különböző iparági szekunder adatok

Sok cég készít rendszeresen iparági beszámolókat – de állami szervek is.

Ha webshopod van, akkor érdemes webshop motorok által közzétett szekunder kutatásokat gyűjtened, például:

Ha marketinggel foglalkozó vállalkozásod, akkor marketing blogok beszámolóit:

…és így tovább.

Emellett a magyar és nemzetközi statisztikai hivatalok beszámolóit is érdemes kutatni:

7. Saját adatok

Ahogy már korábban említettük, ide tartozik minden adat, amit te magad gyűjtesz a saját propertyken:

  • Weboldaladon
  • Közösségi médiában
  • Listáidon

…és így tovább.

Ehhez a legfontosabb eszköz: Google Analytics.

Ebből szinte bármit megtudhatsz:

  • Mekkora a pontos látogatóforgalmad
  • Mennyi ideig tartózkodnak az oldaladon
  • Ebből hányan iratkoznak fel
  • Hányan pattannak vissza
  • Mekkora a konverziód

Tehát szinte mindent, amire szükséged lehet.

Itt fogod megtalálni az egész internet leghitelesebb adatbázisát.

Látható például, hogy a Google Trends adatok tűpontosak, hiszen ugyanazt tükrözik vissza, amit a Google Analytics adatok is mutatnak az előbb említett kerti cégemről:

konkurencia elemzés

De mi a helyzet a kvalitatív (minőségi) adatokkal? 

2. rész a 2-ből: Kvalitatív adatok

8. Hőtérkép

Az internetnek hála még a látogatóid viselkedését is követni tudod – valós időben!

Hőtérképek segítségével láthatod, hogy:

  • Melyek a legnépszerűbb elemek az oldaladon
  • Meddig tudod fenntartani az emberek érdeklődését, meddig görgetnek le
  • Mi az a funkció, amit egyáltalán nem használnak

Mi erre a célra a Hotjar-t használjuk.

piackutatási eszközök

9. Feedback gyűjtés

A #1 legfontosabb adat, amit gyűjthetsz:

A célközönséged gondolatai.

Ide tartozik a motivációjuk, az érdeklődésük, a félelmeik – minden apró információmorzsa!

Ezeket pedig gyűjtheted:

  • Email-ben
  • Chatbottal
  • Kérdőívekkel

Tehát gyakorlatilag bármivel, ami információt gyűjt a buyer personadról.

Figyeld nagyon, milyen szavakat használnak, hogyan jellemzik a problémájukat, milyen megoldásban gondolkodnak.

Ebből következik az utolsó, nagyon fontos piackutatási tipp.

10. Beszélgess az ügyfelekkel

Ahhoz, hogy a vállalkozásod jól menjen, ismerned kell az ügyfeleidet.

Ehhez pedig az kell, hogy beszélgetést kezdeményezz – vagy ha ők kezdeményezik, akkor légy segítőkész.

Ha azt találják, hogy segítőkész vagy, olyan információkat fognak neked elárulni, amiket a konkurenseid biztosan nem tudnak.

Építs közösséget!

Válaszolj minden kommentre:

kvantitatív

Válaszolj minden emailre:

kvalitatív

És közben nagyon-nagyon figyelj!

A lényeg

A piackutatás a vállalkozás indítás legfontosabb előfeltétele.

A piackutatás módszerei feloszthatóak:

  • Primer és szekunder kutatásokra
  • Kvantitatív és kvalitatív kutatásokra

Minél több adatod van – annál jobb döntéseket tudsz hozni.

És minél jobb döntéseket hozol, annál jobban fog menni a vállalkozásodnak.

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).

Kérdésed van?

Tedd fel nekünk kommentben!

A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂

Hasznos volt a cikk?

2 hozzászólás

  1. Tünde

    Helló!

    Az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szerettem volna megnézni egy vállalkozó bevételét. Ez az oldal sajnos nem mutatja meg. Hiába derítettem ki az adószámát.
    Milyen más oldalon lehetne ennek utánanézni?

    És még kérdezném, hogy olyan segítséget lehet-e nálatok igénybe venni, hogy személyesen konzultáljunk, és ott segítséget kaphatnék a vállalkozás elindításához, marketinghez, stb.
    Nekem segítségre lesz szükségem valakitől, aki profi.

    Köszönöm!

    Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé.

Előjelentkezés - kedvezménnyel!

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

A jegyzetek egy hónapon belül elkészülnek.

Iratkozz fel, hogy:
   - motiválj minket

   - rögtön értesülj, amint elkészülnek

   - kedvezményes áron juss hozzájuk

Exkluzív hozzáférés: Kizárólag emailben!

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Extra webshop ötletek

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

30 darab extra vállalkozásötlet

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Remélem megmozgatja a fantáziádat és közte lesz a te milliókat érő vállalkozásod alapötlete is.

Fontos: Az alapelveket a saját cégem történetén keresztül mutatom be, de ezek bármely iparágra és cégre átültethetőek – legyen az webshop, tanácsadás, vagy online oktatás.

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.