Ingyen zsebkönyv: 5+1 dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az iskolában: Letöltés
Oldal kiválasztása

Állandóan rohansz, szorongsz és stresszes vagy?

Akkor a legjobb helyen jársz!

A meditáció az egyik leghatékonyabb módszer, hogy megszüntesd ezeket a tüneteket.

meditáció kezdőknek

Ebben a cikkben segítünk neked, hogy megértsd, mi az a meditáció:

  • mire jó?
  • milyen fajtái vannak?
  • hogyan használd?

De mielőtt belekezdenénk:

Saját zsebkönyved letöltése: Az 5 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az iskolában – Ide kattintva kapod meg (4 másodperc az egész).

Kezdjük rögtön az elején 🙂

Meditáció gyorstalpaló

Mi is a meditáció jelentése?

A meditálás egy módszer, amivel az elmédet képzed. Olyan, mint a testednek a sportolás. 

Tehát olyan, mintha az agyad síelne, futna, kondizna.

A buddhista kultúrában a “meditáció” szó hasonló jelentéssel bír, mint az Egyesült Államokban a “sport”. Nem egy tevékenység, hanem sok tevékenység gyűjtőneve.

meditálás

Sok tévhittel ellentétben nem az a célja, hogy más, új, vagy akár egy jobb emberré válj. Nem is arra szolgál, hogy gondolataidat vagy érzéseidet kikapcsold.

Sokkal inkább a tudatosságra irányul. A gondolatok és érzések megfigyelésére mindenféle ítélkezés nélkül, majd azok minél mélyebben történő megértésére.

A tudatosság lényege a jelen pillanat, a most megélése.

A legtöbben sajnos nem itt éljük az életünket, hanem a múltban, vagy a jövőben: aggódunk, hogy mi lesz holnap – vagy visszasírjuk, hogy milyen volt a tegnap.

De amíg a múltban vagy a jövőben járunk – nem vagyunk a jelenben. És ez baj.

Ezen segít a meditáció!

A jó hír:

Mindenki által tanulható készség.

Ezért a meditáció kezdőknek is ugyanolyan hatásos, mint a haladóknak. Sőt, akár még a gyerekeknek is!

De hasonlóan az izmokhoz, az elmének is rendszeres edzésre van szüksége ahhoz, hogy egyre tudatosabbá váljon.

Viszont ha rálépsz erre az útra, rengeteg pozitív változást fogsz észrevenni magadon!

Meditáció hatásai

A meditációt leginkább stresszkezelésre használják.

Eleinte a buddhista kultúrából terjedt el, de ma már tudományosan is bizonyított a jótékony hatása.

Ezek között szerepel:

És még sorolhatnánk.

A meditáció jobbá tudja tenni az életedet!

Jól hangzik, igaz?

Akkor térjünk rá a lényegre!

Meditáció kezdőknek: Hogyan kell meditálni?

A legjobb az egészben az, hogy nincs szükséged drága kütyükre, felszerelésekre, kiegészítőkre.

Szinte bárhol, bármikor tudsz meditálni.

Amire szükséged van:

  • egy kényelmes hely
  • zavaró ingerek kiiktatása
  • egy kis türelem.

Nincs szükség erre:

gyógyító meditáció stressz ellen

A meditációnak számtalan fajtája van. 

Talán a legegyszerűbb módját fogjuk most bemutatni neked. A következő fejezetben pedig megtudod, hogy ezt a fajtát hogyan nevezik, és milyen más fajtái vannak még.

Mielőtt viszont belekezdenénk, valamit tisztázzunk:

Ebben a rövid gyakorlatsorban az éberségre törekszünk. Nem fogjuk az elmédet egy varázslat segítségével megtisztítani a végtelen gondolatoktól.

Egyszerűen csak a légzésre való odafigyelést gyakoroljuk.

1. Helyezkedj el egy kényelmes ülő pozícióba, amiben néhány percet el tudsz tölteni. Miután elolvastad ezt a pár sort, egyszerűen csak a saját természetes be- és kilégzésedre koncentrálj.

2. Csukd be a szemed, hogy a körülötted lévő vizuális tárgyak ne vonják el a figyelmedet.

3. Összpontosíts a légzésedre. Hol érzed a legjobban? A tüdődben? A hasadban? Az orrodban? Próbáld megfigyelni a belégzést és a kilégzést.

4. Nem baj, ha elkalandozol. Egyszerűen csak térj vissza, engedd el a gondolatokat, és koncentrálj a ki- és belégzésedre. 

5. Kövesd a lélegzeted egy pár percig, majd nyisd ki a szemed.

Üdv újra!

Milyen volt? Mi történt? Mennyi idő után kalandoztak el a gondolataid?

Biztos érzékelted, hogy mennyire elfoglalt az elméd, még akkor is, ha tudatosan nem utasítod gondolkodásra. 

Folyamatosan agyalunk valamin. Valamin, ami korábban történt velünk, vagy történni fog.

“El kellett volna mennem az edzőterembe.”

“Miért akar a főnököm holnap beszélni velem?”

“Be kell fizetnem a számlákat.”

“Nincs nekem időm itt üldögélni és a légzésemre figyelni, rengeteg dolgom van!”

vezetett meditáció

Ha te is hasonlót tapasztaltál, nem vagy egyedül.

Ez történik, ha nem vagyunk jelen. 

Amikor a fejünkben egyfajta automata pilótaként keringenek a gondolatok. A múlton rágódunk vagy a jövőt tervezgetjük.

A legtöbben így élünk és legyünk őszinték, nem komfortos ez a helyzet egyikünk számára sem. 

Szerencsénkre, ennek nem kell így lennie.

A meditáció segítségével fel tudjuk ismerni  az elménk szokásos mindennapi akrobatikáit. El tudunk szakadni a stresszes mindennapoktól és tudunk egy kis szünetet tartani. Meg tudjuk határozni, hogy mi az, ami fontos, amire érdemes fókuszálni.

Meditáció fajtái

A tapasztalt meditálók egyetértenek abban, hogy a rendszeres meditációs gyakorlat jelentős előnyökkel bír.

Pozitív hatása van a mentális és fizikai egészség szempontjából egyaránt.

Azonban egy dologban nem értenek egyet.

Mégpedig, hogy mi a meditáció leghatékonyabb fajtája.

Ez egyszerűen azért van, mert legalább annyi féle meditáció létezik, mint ahány sport van a világon.

Nincs egy általánosan elfogadott „legjobb” vagy „leghatékonyabb” típus.

Van, aki a focit szereti. Van, aki a vízilabdát. Olyan is van, aki pedig a síelést. De olyan is akad, aki ezek közül mindegyiket.

A meditációnál ez hasonlóan alakul. Valaki lehet egy fajtának az elhivatottja. De akár több, vagy azok kombinációját is szabadon gyakorolhatja.

Az egyéni preferenciára van bízva, hogy ki melyiket alkalmazza, és hogy az adott személynek melyik a legmegfelelőbb.

hogyan kell meditálni

Az alábbiakban a legismertebb meditációs technikákat mutatjuk be.

“Vezetett” vagy “Nem vezetett” meditáció

A vezetett meditáció során a tanár végigvezet a gyakorlat alapvető lépésein. Ez történhet személyesen, vagy egy hanganyag segítségével is.

Tematikailag a legtöbb irányított meditáció hasonlóan épül fel.

A tanár elmagyarázza, hogyan viselkedik az elme a meditáció során, és rávezet egy konkrét meditációs technikára. Majd segít abban, hogy a tanultakat hogyan lehet beilleszteni a mindennapi életbe.

Nem vezetett meditáció alatt – amelyet néma meditációnak is neveznek – egyedül meditálsz anélkül, hogy valaki más elmagyarázná a folyamatot. 

Néhány ember számára a nem vezetett meditáció egyszerűen csak csendes ülést jelent, a testre és a gondolatokra figyelve.

Mások számára ez magában foglalja néhány módszer alkalmazását, amelyet a korábbi vezetett meditációs gyakorlatok alatt megtanult.

“Nyugtató” vagy “Vipassana” meditáció

A nyugtató meditáció célja (ahogy a neve is sugallja): egy csendesebb, nyugodtabb lelkiállapotba kerülés, koncentráció-fejlesztés – miközben csökkentjük a stresszt.

Általában egy adott dologra, például a légzésedre, egy mantrára vagy egy testen belüli érzésre való összpontosítással történik. 

Ez a fókuszpont lesz az, amire mindig vissza tudsz térni, amikor az elméd elkalandozik.

A Vipassana meditáció folyamán a meditáló egy belső tulajdonságának a fejlesztésére törekszik, ami lehet például a bölcsesség vagy az együttérzés.

Emellett mindkét fajta meditáció segít megtalálni a belső nyugalmat és békét, javítják a hangulatot és a mások iránti érzékenységet is.

Ha te is olyan vagy, mint mi, akkor azt gondolhatod: “Dehát én mindkét fajtát szeretném alkalmazni, nem csak az egyiket”.

Most figyelj!

Nem kell letennünk a voksunkat egyik vagy másik mellett. Valójában sok meditációs technika mindkettőt egyesíti és alkalmazza.

Zen meditáció

Egy ősi buddhista hagyomány, ahol a meditáló lótuszülésben ül és csak a légzésére figyel. Különösen a hasa mozgására, arra, ahogyan az be- és kifelé mozog. Az elméjét pedig csak hagyja “létezni”.

Célja, hogy elősegítse a jelenlét és az éberség érzetét.

Jóga meditáció

A jóga és a meditáció kéz a kézben járnak.

jóga meditáció

Ezáltal nem meglepő, hogy létezik olyan jóga is, amelynek célja az idegrendszer erősítése.

Segítve ezáltal, hogy jobban tudjunk megbirkózni a mindennapi stresszel és problémákkal. 

Csakra meditáció

Ennek a meditációs technikának a célja, hogy a test fő csakrái – az energiaközpontok – meg tudjanak nyílni és fel tudják venni a környezet energiáit.

A blokkolt vagy kiegyensúlyozatlan csakrák kellemetlen fizikai és mentális tüneteket okozhatnak. A csakra meditáció ezek egyensúlyba hozatalában segít.

Hangfürdő, hangtál meditáció

A meditáció ezen formája során a meditáló személy tálak, gongok és egyéb eszközök használatával hangvibrációkat hoz létre.

Ezek a hangvibrációk segítik az elme összpontosítását és nyugodtabb állapotba hozását.

Ahogy azt korábban említettük, a lista kimeríthetetlen.

Nem számít melyik technikát választod. A lényeg, hogy a segítségével a meditáció pozitív tulajdonságai beépüljenek a mindennapjaidba.

Lehet az reggeli vagy esti, vezetett vagy nem vezetett, nyugtató vagy vipassana, 1 perces vagy 10 perces.

Kinek, mi az egyéni preferenciája.

Egy dolog van márcsak, ami teljessé teszi a meditációs útmutatót, és még nem esett szó róla:

Meditációs zene

Alapvetően a tudat megpihenése és önmagára figyelése akkor történik meg, ha teljesen el tud lazulni, és nem nagyon érik külső ingerek.

Ezért sok szakember azt ajánlja, hogy egyáltalán ne hallgassunk zenét meditáció közben.

Azt viszont nehéz megoldani, hogy a kültéri zajokat kiszűrjük. Ezek pedig gyakran sokkal jobban elviszik a figyelmet, mint egy nyugtató, relaxációs meditáló zene.

Itt is több különböző stílust fogsz megtalálni, céltól és egyéni preferenciától függően:

  • elalvást segítő zenék
  • pozitív érzéseket, hangulatot gerjesztő zenék
  • gondolkodást serkentő zenék

És így tovább.

Mutatunk egyet, ami a legismertebb videómegosztón magasan a legtöbbet meghallgatott zenegyűjtemény:

Befejezésként olvasd el a legfontosabb tanácsokat a meditációval kapcsolatban.

A legfontosabb útravalók

#1: A rendszeresség sokkal fontosabb, mint az időtartam.

Sokkal többet érsz el heti 2 perc meditációval minden nap, mint 1 órával hetente egyszer.

#2: A fejlődés nem lesz folyamatos.

Mindenki azt várja, hogy minden egyes meditáció jobb legyen, mint az előző. Biztosíthatunk, ez nem fog megtörténni.

Biztosan lesznek visszaesések, időszakok, amikor sokkal rosszabbul megy. Például nagyobb stressz esetén sokkal nehezebb elengednünk magunkat. Ekkor nagyon nehéz lesz kikapcsoltan meditálni – de ilyenkor fejlődünk igazán!

#3: Nincs olyan, hogy tökéletes meditáció.

Sokszor el fogsz kalandozni közben. Nem csak kezdőként. De ez nem probléma!

Itt sokkal fontosabb maga a folyamat, mint az eredmény. A lényeg mindig az lesz, hogy csináld!

#4: Szinte bármennyi időt meditálhatsz – nincs minimum vagy maximum idő.

Csak 1 perced van? Szuper.

Felszabadult fél órád? Helyes.

Nem számít, hogy mennyi időd van, a meditáció működni fog. Csináld addig, amennyi időd van rá.

Az 5 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az iskolában

Válogatás a történelem legmeghatározóbb elvei közül, egyenesen a legsikeresebb emberek eszköztárából (Arisztotelésztől Oprah-ig)

Még nem vagyunk kész a végleges verzióval, de ha szeretnéd az elsők közözz megkapni, akkor iratkozz fel!

Sikeres feliratkozás!
Olvasd végig a cikket, addig megérkezik az email-ünk, amiben meg kell erősítened az e-mail címed és már tiéd is az ingyenes zsebkönyv!

Az 5 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az iskolában

Válogatás a történelem legmeghatározóbb elvei közül, egyenesen a legsikeresebb emberek eszköztárából (Arisztotelésztől Oprah-ig)

Még nem vagyunk kész a végleges verzióval, de ha szeretnéd az elsők közözz megkapni, akkor iratkozz fel!

Sikeres feliratkozás!
Olvasd végig a cikket, addig megérkezik az email-ünk, amiben meg kell erősítened az e-mail címed és már tiéd is az ingyenes zsebkönyv!

Még nem vagyunk kész a végleges verzióval,
de ha szeretnéd az elsők között megkapni,
akkor iratkozz fel!

Sikeres feliratkozás!