A vállalkozásindítás 7+1 legfontosabb alapelve – 2̶3̶9̶0̶f̶t̶ i͟n͟g͟y͟e͟n͟Letöltés

Márkaépítés: A brand és branding jelentése – és 5+2 lépése

A brandingről nem túlzás kijelenteni, hogy:

A világ talán legjövedelmezőbb marketing stratégiája.

Nem hiszed?

Nézzük csak meg, mi a legértékesebb brand a világon:

brand jelentése

De vajon kinél landol a legnagyobb profit?

brandépítés

És ki a valaha volt talán legismertebb cégalapító?

márkaépítés

Véletlen?

Kizárt.

A jó hír, hogy nem csak mammut vállalatoknál működik – hanem egész kicsiben, akár nálad is.

Megmutatjuk!

Nézzük meg, mi a branding, az employer branding, és a brand jelentése (igazából), hogyan lehet felépíteni egy márkát – és hogyan profitálhatsz te is belőle!

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).

A brand jelentése

Ha bárkit megkérdeznénk, mi a brand, ezeket felelné:

  • Márkanév
  • Logó
  • Sajátos színek, kinézet

Bár nem tévedne – de célszerű még mélyebbre ásni.

A brandet úgy képzeld el, mint egy hatalmas neuronhálózatot:

branding jelentése

A márkáddal új neuront hozol létre, amihez asszociációkat kapcsolsz (más neuronokat). 

Minél több és szorosabb asszociációt hozol létre, annál hamarabb jut az emberek eszébe a terméked a brand megpillantásakor vagy megemlítésekor.

  1. lépés: Kialakítod a brandet, mint “fő” neuront – például: Nike
  2. lépés: Képzettársításokat kommunikálsz mellé – például sport, cipők, pipa szimbólum
  3. lépés: Másodlagos képzettársításokat kommunikálsz mellé – pl.: menő, profi, minőségi
  4. lépés: Az egész céget úgy építed fel, hogy ezeket a képzettársításokat hozzák létre az agyban, amiket a célközönség végül összekapcsol a “fő” neuronnal, vagyis a márkáddal
  5. lépés: Minél következetesebben, hosszabb távon kommunikálod – annál erősebb lesz a neuronok között a kapcsolat, míg végül visszafelé is elkezd működni. 

Visszafelé?

Eredetileg így nézett ki:

Nike? Akkor sport, cipők, sportruházat. 

De mikor az asszociációk –így a brand is– megerősödött, fordítva is elkezdett működni:

Sport? Cipők? Sportruházat? Akkor Nike!

Miért fontos ez?

Mert az emberi gondolkodás nem így történik: 

Nike cuccot szeretnék –> De ők sportruházatot gyártanak –> Akkor elkezdek sportolni.

Sokkal inkább így:

Sportolok –> Szükségem lenne sportruházatra –> Nike!

Tehát a brand ereje nem abban rejlik, hogy tudják, mi a neved vagy a logód.

Hanem abban, hogy te jutsz eszükbe az egyes termékkategóriákról.

A brand jelentése hivatalosan:

Egy terméktípus, amelyet egy adott cég készített.

De a brand IGAZI jelentése:

Olyan asszociációk (képzettársítások), amelyek mélyen a vásárlók agyában élnek – és összekapcsolnak egy márkát az egyes termékkategóriákkal.

Ezek pedig tudatosan alakíthatóak.

De hogyan?

A branding jelentése

A branding az a folyamat, amely során értelemmel ruházunk fel addig nem ismert termékeket/szolgáltatásokat, vagy cégeket – mindezt a vásárlók agyában. 

Tehát a branding a márka tudatos építését jelenti, ezért márkaépítésnek vagy brandépítésnek is nevezzük.

Emellett a vállalkozás egyik legfontosabb üzleti és marketing tevékenysége!

Hiszen ha sikerül egy erős márkát létrehoznod, akkor:

  • Te jutsz eszébe először a potenciális vásárlóknak
  • Tőled fognak vásárolni
  • Sőt, legjobb esetben még ajánlani is fognak

Tehát az erős brand nem csak eladásokat, hanem ingyen reklámot (továbbajánlást) is jelent.

Ez a 2 dolog pedig a vállalkozásépítés szent gráljai.

De ahhoz, hogy tudd, hogyan építs brandet – előbb meg kell ismerned az összetevőit.

Melyek a legfontosabb fajtái?

A branding fajtái

A márkát alapvetően 3 csoportra oszthatjuk:

  1. Vállalati branding
  2. Énmárka (személyes márka) építése
  3. Employer branding

Nézzük meg őket egyesével – néhány szóban.

1. Branding

Ide tartozik, amikor a vállalkozásod hírét szeretnéd felépíteni.

Ez a klasszikus Nike eset.

Adott egy cég, amelynek van neve, logója, terméke/szolgáltatása – és ezeket akarja pozitív képzettársításokkal összekapcsolni.

2. Énmárka – avagy a személyes márka építése

Léteznek olyan cégek, ahol az alapító személye nevesebb, mint maga a céges márka.

A jó hír, hogy a márka is hatalmasat profitál ebből, hiszen az alapító népszerűsége miatt a cég márka ereje is felszáll.

Klasszikus példa Elon Musk, akit talán többen ismernek, mint a cégeit (Tesla, SpaceX).

De érdemes megemlíteni Steve Jobs-ot, akinél talán erősebb volt a cégének márkája (Apple), de kétségkívül hozzájárult ehhez az ő személyes karizmája is.

3. Employer branding

Ahhoz, hogy egy cég #1 lehessen egy adott piacon, a legjobb emberekre van szüksége.

Ehhez viszont:

  • Magához kell édesgetnie a legnagyobb tehetségeket
  • Meg is kell őket tartania

Pontosan ez az employer branding jelentése – vagy magyarul munkáltatói márkaépítés.

De hogyan történik a brandépítés a gyakorlatban?

A brandépítés 5 + 2 legfontosabb lépése

A branding máshogy működik az énmárka, illetve a céges márka építésekor.

De szerencsére csak részleteiben különböznek – a big picture-ben nem!

Éppen ezért a most következő lépések mindkét fajtára alkalmazhatóak.

1. lépés: Termék

Minden a termékkel kezdődik.

Ha a termék rossz, a marketing vagy a brand építés csak meggyorsítja a bukást.

Ha a termék kiváló, a marketing vagy a brand építés csak meggyorsítja a növekedést.

Az erőforrásaid 90%-át a termékedre irányítsd!

Minden másra (pl.: marketing, design, stb.) a maradék 10%-ot.

Hiszen ha a termék jó, át fogja venni a többi tevékenység szerepét.

Gondolj csak az iPhone-ra.

marketing jelentése

Az Apple a töredékét költötte reklámra, mint amennyit manapság költ.

Mindezt azért, mert a termék forradalmian úttörő volt. 

Ma már inkább… ezt mindenki döntse el saját maga 🙂

2. lépés: Pozícionálás

A pozícionálás az egyik legerősebb marketing koncepció.

Az ember termékkategóriákban gondolkodik.

Minden kategóriában körülbelül 3 terméket tudunk mindenfajta erőlködés nélkül mondani.

A pozícionálás célja, hogy megtaláld azt a kategóriát, amiben a terméked az első helyen lesz a vásárlók fejében.

Tulajdonképpen azt választod ki vele, hogy ki a célközönséged – tehát kinek jó a terméked.

Egy példa az autóknál:

  • Luxusautó? Akkor a gazdagokat célzod vele.
  • Biztonságos autó? A családok a célközönséged.
  • Elektromos autó? A környezetvédő, tudatos embereket és vállalkozókat vonzod.
  • Sportautó? Főleg a férfiakat célzod.

A cél, hogy a márkádat összekapcsolják a pozícionálásával.

Luxusautó? Ferrari.

Biztonság? Volvo.

Elektromos? Tesla.

Sportautó? BMW.

Eszedbe fog jutni még 1-2 más márka is a szavak hallatán – de csak 2-3 az, aminek annyira erős az asszociációja, hogy egyből beugrik.

3. lépés: Megkülönböztetés

Míg a pozícionálás inkább a célközönségedről szól, addig a megkülönböztetés inkább a termékedről.

Az első és legfontosabb célja:

Megkülönböztetni a piac többi résztvevőjétől a termékedet – vagyis kiemelni a tömegből.

márka megkülönböztetése

Ehhez olyan előnyöket kell kiemelned a termékedben, amik a konkurenciánál nincsenek jelen.

Minél szembeszökőbb a különbség – annál jobb!

Az egyik legjobb modern példa a Tesla Cybertruck.

marketing fogalma

Ronda? Lehet.

Túl kocka? Sokaknak igen.

Különleges? 100%-ig!

Pontosan ezért adtak el belőle több százezer darabot – ZÉRÓ fizetett reklámmal.

Marketing – a legjavából.

4. lépés: Név, logó, szlogen – és a küldetés

Lehet, hogy van egy zseniális terméked.

Lehet, hogy ügyesen pozícionáltad – sőt még meg is különböztetted a konkurenciától.

De mindez semmit nem ér, amíg nem személyesítetted meg.

Ehhez szükség van a márka fő ismertetőjegyeire:

  • Név
  • Logó
  • Szlogen
  • Küldetés

A személyes márkádnál adott a név: a te saját neved.

De még itt is van hely a kreativitásnak, ugyanis a legtöbb előadóművész például kitalált fantázianévvel nyomja:

  • Katy Perry
  • Eminem
  • Bruno Mars
  • Lady Gaga
  • John Legend

Ez teljesen iparág függő.

A vállalkozók például nem szokták megváltoztatni a nevüket.

A név mellett a logó az, ami hihetetlenül fontos. Ez lesz a legerősebb asszociáció.

Alapszabályként elmondható, hogy ha a márkád nevét (vagy a saját neved) használod a logódban, azzal nem nagyon tudsz mellélőni.

A legjobb az, ha a nevedből kikövetkeztethető, hogy mit is csinálsz.

Ha erre nincs lehetőséged, akkor lép életbe a szlogen.

A szlogen egy nagyon rövid, 2-5 szavas szösszenet, ami:

  • Megmutatja, mi a fő tevékenységed
  • Megmutatja, mi a fő hitvallásod

Érdemes ezt összekötni a küldetéseddel – így a szlogen a küldetésed rövid összefoglalása lesz.

A küldetés nem más, mint a “miért?”, ami a vállalkozás mögött áll. Ez mutatja meg, hogy miért csinálod azt, amit. Rávilágít, hogy mi az a nagyobb cél, amit támogatsz.

A Nike-nál például a küldetés így hangzik:

“Inspirációt és innovációt nyújtani minden sportolónak a világon. *Bárki, akinek van teste, sportoló.”

employer branding jelentése

Ehhez kapcsolódik a világ talán leghíresebb szlogene is:

szlogen

De a Tesla küldetése is sokatmondó:

“Felgyorsítani a világ elmozdulását a fenntartható energia felé.”

Ez az, amiért a Tesla létrejött.

És ez az, amiért rengeteg vásárló Tesla-t vásárol.

Ez a cikk átfogó képet ad – de nem megy bele a részletekbe!
Szerezz exkluzív hozzáférést emailen, ahol az üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk!

5. lépés: Tartalom

Most, hogy mindent helyreraktál, és pontosan tudod, hogy:

  • Ki vagy
  • Mit csinálsz
  • Miért csinálod
  • Kinek csinálod

…eljött az ideje, hogy ezt beültesd a célközönséged fejébe.

Ezt a legjobban tartalom gyártásával tudod elérni.

Tartalomnak számít minden, ami információt hordoz.

Például:

  • Blogcikk
  • Fizetett hirdetés
  • Youtube videó
  • Nyilvános beszéd
  • Weboldal

…és így tovább.

A cél, hogy mindazt, amit az első 4 lépésben meghatároztál, kommunikáld és egyre több emberrel ismertesd meg.

De van 2 trükk, ami nagyon felgyorsítja az egész márkaépítést.

5+1. lépés: Egységesítés

Mindazt, amit kitaláltál, egységesítened kell.

Ez azt jelenti, hogy ugyanazokat a színeket kell használod a termékeidben, a tartalmaidban, a weboldaladon – mindenhol.

Ugyanazt a nevet, szlogent, pozícionálást vagy megkülönböztető előnyt kell hangsúlyoznod.

És ami a legfontosabb:

Ugyanazokat az értékeket kell kommunikálnod.

Legyél rugalmas a részletekben – de makacs a vízióban.

5+2. lépés: Következetesség

Nem elég, hogy egységes a kommunikációd – annak is kell maradnia.

A brandépítés egy nagyon hosszútávú játszma.

Ha félévente lecseréled az arculatodat, a pozícionálásodat, vagy ami még rosszabb, az értékeidet, nem fogsz megragadni a célközönség fejében.

Eleinte ez még nem probléma, hiszen meg kell találnod a product/market fit-et, vagyis hogy mire van szüksége a célcsoportnak.

De ha ez megvan – ne változtass!

Hiába unod meg, a célcsoport jóval kevesebbszer fog találkozni veled, így sosem fogja megunni.

Gyakori kérdések a márkaépítésről

Mi a különbség a branding és az employer branding között?

Míg a branding a vásárlóknak szól, addig az employer branding a jelenlegi vagy jövőbeli alkalmazottaknak szóló márkaépítést jelenti.

Miben más a személyes márkaépítés?

A vállalat helyett egy személy autoritását, hitelességét és szaktudását építi fel a célközönség szemében – tehát a személyt helyezi a “kirakatba” az üzleti célok érdekében.

Melyik a legfontosabb brandépítés (vállalati, személyes, employer)?

A brandek mindhárom fajtája nagyon fontos, ezért célszerű őket egymást kiegészítve és együtt felépíteni.

A lényeg

A brand és a branding jelentése nem más, mint a célcsoport fejében elfoglalt #1 pozíció.

Ahhoz, hogy ezt elérd, nem elég a brand kialakítása – szükség van a következetességre is.

Ez egy nagyon hosszú távú játszma.

De ha egyszer beérik: 

  • Töredékére csökkenti a hirdetési költségeidet
  • Megduplázza a bevételeidet
  • Megsokszorozza a visszatérő vásárlóidat

Ez a cikk átfogó képet ad – de nem megy bele a részletekbe!
Szerezz exkluzív hozzáférést emailen, ahol az üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk!

Kérdésed van?

Tedd fel nekünk kommentben!

A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂

Hasznos volt a cikk?

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé.

Megtanulom a KATA alapjait!

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Könyvelőt keresek!

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Fontos: Az alapelveket a saját cégem történetén keresztül mutatom be, de ezek bármely iparágra és cégre átültethetőek – legyen az webshop, tanácsadás, vagy online oktatás.

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Fontos: Az alapelveket a saját cégem történetén keresztül mutatom be, de ezek bármely iparágra és cégre átültethetőek – legyen az webshop, tanácsadás, vagy online oktatás.

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

30 darab extra vállalkozásötlet

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Remélem megmozgatja a fantáziádat és közte lesz a te milliókat érő vállalkozásod alapötlete is.

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Extra webshop ötletek

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Exkluzív hozzáférés: Kizárólag emailben!

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.